Kamerás ellenőrzés konzultáció 1. rész

Szerző: admin Kategória:

2017. novemberében a Közlekedési Alkalmazottak Polgári Szakszervezete bejelentést tett a Nemzeti Adatvédelmi és Információs Hatóság (továbbiakban: NAIH) irányába, munkavállalói jelzések alapján, melyek a kamerás ellenőrzések jogalapját kérdőjelezi meg. A vizsgálat megerősítette, hogy sem a BKK Zrt. sem a BKV Zrt. nem tett eleget az adatvédelmi törvényekben foglaltaknak és a kamerás ellenőrzések több ponton is sértik a jelen hatályos adatvédelmi törvényeket, illetve több ponton hiányosságot tárt fel. 2020. 03. 06-án a KAPSZ konzultációt kezdeményezett, amelyhez több érdekvédelmi szervezet is csatlakozott. A konzultáció fő témája a megfelelő ellenőrzés kivitelezése, ami kielégíti a törvényi előírásokat. Erről a konzultációról szeretnénk tájékoztatni a járművezetőket.

Elöljáróban fontos leszögezni, hogy bár 2020. február 25-től a BKK Zrt. felfüggesztette a kamerás ellenőrzéseket, de ez nem mentesíti a munkavállalókat a szabályos munkavégzés alól, a BKV Zrt. továbbra is ellenőrzi a járművezetők szabályos munkavégzését. Célunk nem az ellenőrzés megszüntetése. Szakszervezetünk álláspontja, hogy szükség van az ellenőrzésekre, mi csupán hiányosságokra szerettük volna felhívni a figyelmet és olyan ellenőrzési rendszert szeretnénk kiharcolni, ami maradéktalanul megfelel a mindenkori hatályos törvényi előírásoknak, illetve a járművezetők adatait és jogait védi. Mind a BKK Zrt., mind a BKV Zrt. partnerei szeretnénk lenni egy átlátható rendszer kialakításában.

Fontos különválasztani a BKK és a BKV kötelezettségeit, hiszen más szabályok vonatkoznak a megrendelőre (BKK), aki ellenőrzi a szolgáltatást, és más szabályok vonatkoznak a szolgáltatóra (BKV), aki adott esetben kiszabja a szankciókat. Ebben a posztban igyekszünk különválasztani és átláthatóvá tenni mindenki számára, hogy mi a két cég álláspontja és mi az érdekvédelem elvárása.

KAPSZ, mint Érdekvédelem: A konzultáció során azokra a problémákra kerestük a megoldást, melyben a NAIH elmarasztalta mind a BKK-t, mind a BKV-t. Szakszervezetünk sérelmezte, hogy: -Az ellenőrzés tényéről a járművezetők csak abban az esetben kapnak tájékoztatást, ha a BKV fegyelmi eljárást indít. (NAIH: “A hatóság álláspontja szerint továbbá az adatkezelés jellegére tekintettel az ellenőrzést követően tájékoztatást kell nyújtani az érintett számára arról, hogy vele szemben ellenőrzést, illetve adatrögzítést végeztek, illetve biztosítani kell számára azt, hogy gyakorolni tudja az általános adatvédelmi rendelet III. fejezete szerinti érintett jogokat, adott esetben tiltakozhasson az adatkezelés ellen.)

-A BKK ellenőrzésére jelen pillanatban nincs meg a megfelelő jogalap, hiányzik az ehhez kapcsolódó önkormányzati rendelet és a személyszállítási törvény is hiányos ebben az ügyben. (NAIH: “A hatóság álláspontja szerint ezen jogszabályi rendelkezések – mivel sem a vizsgált adatkezelés időpontjában, sem jelenleg nem felelnek meg az infotv. 5. § (3) bekezdésének – egyike sem ad jogalapot arra, hogy a BKK Zrt. akként ellenőrizze a BKV Zrt. által nyújtott szolgáltatások ellenőrzését, hogy a BKV Zrt. munkavállalóit személyes adataikat technikai eszközzel rögzítve figyelje meg, így ezen adatkezelés ebből a szempontból is jogellenesnek minősül” -A BKK által készített felvételeken civil emberek (utasok, gyalogosok, gépjárművezetők) beazonosíthatóak. (NAIH: “A hatályos infotv., valamint a 2018. május 25. napjától alkalmazandó általános adatvédelmi rendelet rendelkezései alapján egy ember arca, képmása, illetve hangja személyes adatnak, a kép- és hangfelvétel készítése, valamint az adatokon elvégzett bármely művelet pedig adatkezelésnek minősül.”)

-A munkavállalók részére nincs egyértelmű tájékoztatás az adatkezelésről. (NAIH: “A BKV Zrt. által megküldött szabályzat és a további belső dokumentáció azonban bár tartalmazzák a kézikamerás ellenőrzés lehetőségét, azaz az ellenőrzés ebből a szempontból tekinthető rejtettnek, azonban nem tartalmazzák az Infotv. 20 § (2) bekezdésében meghatározott adatkezelési körülményeket. Ebből következően a Hatóság megállapítja, hogy a BKV Zrt. nem nyújtott megfelelő tájékoztatást a munkavállalói számára az adatkezelésről.)

A BKK Zrt. állásfoglalása: A BKK  kitart amellett, hogy ők nem a BKV munkavállalóját ellenőrzik, hanem a szolgáltatót (BKV), hogy teljesíti a megrendelő által kért szolgáltatást. Nehéz különválasztani a szolgáltatót a munkavállalótól, így ebben a pontban nem tudtak egyezségre jutni a felek. A BKK képviselői elmondták, hogy 2019 évben 8439 ellenőrzést végeztek, melyben 935 alkalommal kapcsolható az ellenőrzés a BKV egyik munkavállalójához. A BKK vállalja az új ellenőrzési stratégia kidolgozását, addig a kamerás ellenőrzéseket felfüggesztik.

A BKV Zrt. állásfoglalása: A BKV Zrt. nem ért egyet a NAIH állásfoglalással és bár vitathatónak ítéli meg a NAIH döntését, nem támadja meg azt a munkavállalók és a BKV Zrt. érdekeit szem előtt tartva. A jogtalanul végzett ellenőrzéseket a BKV Zrt. lezártnak tekinti, azokat nem nyitja újra, nem kompenzálja a jogsértő módon ellenőrzött kötelességszegő munkavállalókat. A BKV Zrt. alaposan megvizsgál minden feljelentést és szükség esetén kiáll(?) a munkavállalói mellet a BKK Zrt.-al szemben (sajnos a tapasztalataink alapján ezt megerősíteni nem tudjuk). A konzultáció folytatódik, szeretnénk visszatérni a munkavállalók kompenzálására és várjuk a BKV Zrt. illetve a BKK Zrt. kidolgozott ellenőrzési stratégiáját. Az ellenőrzést továbbra is fontosnak tartjuk úgy, mint a szabályos munkavégzést. Szeretnénk ha a BKK Zrt. és a BKV Zrt. nem esne abba a hibába, hogy szabálytalanul követel meg szabályos munkavégzést, ami valljuk be faramuci helyzet lenne. Továbbra is kérünk benneteket a szabályos munkavégzésre.

Irányfény szerkesztőség –


0 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük